nuffnage iklan

syu

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Saturday, October 2

I love YOU because of ALLAH S.W.T

"hari demi hari,
pelbagai perkara aku lalui...
huh... 
kau beri harapan kepada aku,
tapi harapan hanya tinggal harapan bila kau terkantoi jugak...."

"argh!!! tension nye aku!!!" jerit jue dalam hati...."kenapa lah kau buat aku macam nie zie.. kau kate kau sayang, kau kata kau cinta, kau kata kau rindu, tapi sekarang ni... ape yang kau nak??? " bisik jue..
jue kian tertekan. kenapa lah zie sanggup membuat dia begitu.. jue tahu siapa dirinya. mungkin mereka tidak secocok, namun hati jue juga berperasaan...

masih teringat-ingat jue akan perkara yang pernah terjadi antara dia, zie dan farah...
hatinya masih sayu mengenangkan apa yang telah terjadi.. namun setelah di maafkan, hati nya terus diluka oleh zie.. sangat perit hati jue merasa... tapi entah mengapa jue hanya mendiamkan diri. dirinya bagai dipukau.. jue tak mampu untuk merasa marah dengan zie, ini kan pula merasa benci...

kerap kali bila jue ingin melupakan zie, zie seakan hadir.. hadir zie disambut biasa oleh jue. namun zie bijak berkata-kata... setiap kata zie pasti akan membuat hati jue terbang tinggi... dan di saat hati jue melayang di bawa angin cinta palsu zie, zie akan meninggalkan jue begitu saja... berkecai hati jue tersembam jatuh....
namun entah kenapa, walau ape pun yang terjadi, hati jue seakan begitu bodoh untuk setia pada zie.. cuba juga jue melayan lelaki-lelaki lain, namun tiada satu yang mampu membuat jue terpikat.. bukan itu sahaja, jue selalu berdoa, memohon pada ALLAH yang maha esa agar jue melupakan zie, namun mungkin doa jue tidak sepenuh hati... tidak pula pernah termakbul doa nya untuk itu....

malam yang dingin itu, jue menghempas diri ke tilam nya yang keras... " baiklah! mulai hari ni, aku akan lupakan zie tu untuk selama-lamanya! ya ALLAH, bantu lah hamba mu ini ya ALLAH," jue berkata-kata sendiri.. blog yang cuba ditulisnya dibiar kan tidak siap... air mata jue tiba-tiba mengalir.. jue merasa sebak.. entah apa salah nya, zie sring membuat jue sedih... sudah beribu kali, namun hati jue seakan begitu kental.. mampu juga dia memaafkan zie walau dia tahu zie akan melukakan dia kembali.....

dalam jue termenung mengenang nasib, mata nya terlelap... " KRING!!!!!" bunyi jam jue menjerit. jue seakan-akan baru terjaga dari mati... pipinya basah, badan nya letih... rupa-rupa nya jue telah menangis tanpa henti, walaupun ketika dia tidur... pagi itu, jue bersiap seperti biasa. jue memadam semua gambar dia dan zie, semua msg dia dan zie, memadam akaun 'facebook' nya dan apa saja yang akan membuat dia hubungi zie...
hari yang jue jalani waktu itu, terlalu hambar... terlalu bosan dan kosong... walaupun jue memadam semua tentang zie, jue tahu, ade satu tentang zie yang tak pernah jue lupakan... ya, nama zie dalam hati jue...

  *            *           *           *            *            *

sebulan berlalu, zie tidak lagi hubungi jue.... zie hanya mendiam kan diri dan tidak menegur juee walaupun mereka terserempak... jue tahu, zie telah kembali pada farah... jue akur dengan pilihan zie... "well, hati dan perasaan tak boleh di paksa kan... aku rela... " hanya itu saja yang akan di ucap jue bila semua bertanya kepadanya tentang zie.... walaupun jauh di lubuk hatinya kecewa dengan sikap zie yang suka mempermainkan perasaan nya, jue tetap pasrah... hari-hari jue, sering di sibukkan agar dia dapat melupakan zie... jue juga makin rajin membuat ulang kaji.... peperiksaan final sem 1 jue berjalan lancar.... jue berharap dia akan tetap begitu hingga akhirnya....  

       *            *             *            *           *              *

tanpa jue sedari, telah berlalu 4 tahun... kini tiba lah masanya untuk dia menghadiri majlis konvokesyen nya... jue bahagia... akhirnya, penat lelah dia telah berhasil.. ibu bapa di kampung telah berbangga dengan kejayaan nya... jue juga bergitu... namun dalam gelak dan tawa dia bersama rakan-rakan, jauh di sudut hati jue, dia ingin bertegur sapa dengan zie... maklumlah, ini mungkin yang terakhir kali dia akan berjumpa dengan zie... namun, kesibukan membuatkan jue tak berkesempatan untuk menegur sapa dengan zie.. mungkin kami memang tidak di takdirkan untuk berjumpa.... hanya itu saja yang terlintas di hati jue....

selepas majlis konvokesyen nya, jue bergegas pulang ke kampung halaman... di sana ibu bapa jue telah bersedia dengan kenduri kesyukuran dan kenduri doa selamat.. ya, jue akan berangkat ke amerika.. dia telah mendapat tawaran dari sebuah syarikat tempatan yang baru sahaja membuka cawangan mereka di amerika syarikat. jue di tawarkan untuk menjadi salah seorang rakyat tempatan yang akan di hantar ke sana untuk menjadi jurutera perisian di amerika...walaupun sayu hatinya mahu meninggalkan keluarga jue gagahi juga.. mungkin ini adalah masanya untuk jue melupakan segala kenangan terindah yang pernah dia lalui di Malaysia bersama zie....

*           *           *           *           *

setahun berlalu... tanpa jue sedari, dia akan pulang ke tanah air... semua nya telah jue berjaya lakukan.. jue telah laksanan kan impian nya... dia telah berjaya untuk mempunyai eset di amerika, dan juga di malaysia... namun, hanya satu yang masih tidak terlaksana... jue masih belum dapat melupakan zie,,. entah apa yang salah, dia tak mampu.. akhirnya jue hanya mendiamkan diri... di biarkan saja ape yang di rasa,.. mungkin ada hikmah di sebalik kelukaan itu... jue redha...

hati jue tiba-tiba berdebar. entah apa yang terjadi.... di dalam kapal terbang itu jue hanya berdiam diri... hatinya rancak berzikir... jue tiba-tiba di kejutkan dari lamunan bila seorang F.A membuat pengunguman meminta para penumpang untuk memakai tali pinggang. jue tahu, dia sudah tiba di tanah airnya..syukur tak terhingga jue kerana dia selamat sampai ke tanah air..

setiba di kawasan menunggu, jue terlihat, emak, ayah, along, angah dan adik2 telah berada di situ.. bahagia rasa nya hati jue x terkire... ju berlari ke arah mereka.. di saat itu semua menitis kan air mata gembira... sudah setahun jue tidak pulang, akhirnya pulang juga jue ke tanah airnya... kini jue telah berusia 24 tahun... tiba-tiba jue terkejut mendengar pertanyaan emaknya, " jue, mak nak tanya ni, jue blaja sudah, keje sudah, cari harta sudah, bila jue nak cari orang yang boleh bagi jue harta di syurga?" . petanyaan itu jue fikir dalam- dalam... "ape yang mak cakap, orang tak paham la mak..." jue bertanya semula sambil berkerut dahinya....
"wah! mentang-mentang baru balik dari negare orang putih, lansung tak paham bahasa melayu mak... " seloroh kak long jue... mereka semua tertawa.. pertanyaan itu jue pendam kan dulu...

*          *           *             *            *

tiga bulan berlalu, jue masih membujang. hatinya berkata," buat apa lah nak kawin sekarang, hati pun kacau lagi. lagi pun aku muda lagi... tak ape... " jue sering berkata bergitu ntuk memnenangkan jiwa nya....
hari itu jue cuti. apa lagi, dialah yang memasak untuk keluarga. sedang jue memasak, tiba-tiba hatinya menjadi tak keruan. sedang dia memotong sayur, tiba-tiba jue terhiris tangan nya... merasa risau, jue menghubungi semua ahli keluarganya.. syukur tiada apa yang berlaku....

malam itu jue menonton berita jam lapan.. tiba-tiba satu berita yang entah mengapa menarik jue untuk menonton.. berita tentang seorang lelaki yang bernama azizie, seorang lelaki sabah yang terlibat dalam kemalanga langgar lari. lelaki itu di laporkan kehilang kemampuan untuk bersuara... " ya ALLAH, kesian nya lelaki tue" dengus hati jue... " tapi, kenapa macam pernah nampak je laki ni... argh,,,, biarlah... " jue terfikir... habis saja berita itu, jue terus menutup TV nya dan berlalu...

  *               *                *               *                  *

sebulan berlalu, emak jue berlari anak ke dapur. jue sedang sibuk memasak... " jue, da sudak ke belum kau masak tu?" tanya emak jue. " da mak.." jawab jue lembut..." bagus, pergi mandi, siap-siap, pakai elok-elok, sopan-sopan, ade orang nak datang ni" kata emak jue lagi...jue hanya menurut..
selesai saja jue bersiap, jue pun turun ke ruang tamu, jue terlihat wajah yang tak jue kenali...emak jue memanggil jue untuk duduk di sisi nya.. jue hanya menurut...

" ni lah anak saya jue" emak jue memperkenalkan jue kepada kawan nya... "owh... lawa nye anak awak...." kate wanita itu...jue hanya tersenyum.... dalam hati nya tiba-tiba berbisik, "len macam je ni.."
" jue, ni kawan mak, ingat tak kau belanje mak pergi jalan-jalan ke serawak tu hari, mak jumpe mak cik ni, die tinggal kat sabah... " emak jue menerangkan pada nya.. jue hanya akur mendengar... puas jue memikirkan agenda sebenar kedua-dua orang tua itu....

"awak, macam ni lah, anak saye tak begitu sempurna, jadi, kalau saya nak pinang anak awak ni, yang manis je saye tengok, biar la tanya dia dulu. sanggup ke? jangan nanti dia rase tertipu pulak." kate mak cik itu tiba-tiba. jue masih terpinga-pinga.. "hmm, betul jugak tue... " kate emak jue... " nak jue, ni mak cik nak tanya, ape jue sanggup terima lamaran mak cik untuk anak mak cik. tapi, ni mak cik nak cakap, anak mak cik da bisu, die kemalangan sebulan lepas." kate mak cik itu.. jue terdiam. baru dia sedar apakah agenda sebenar emak nya...jue hanya tersenyum kemudian membisikkan sesuatu kepada emaknya, "emak, kalau mak tak kisah, bagi jue masa, jue nak minta petunjuk dari ALLAH mak...". emak jue hanya tersenyum mengangguk..

malam itu, jue membuat solat istikharah.. jue hanya mendapat bayangan emaknya.. hati jue akhirnya mendesak jue untuk bertanya pada emaknya.. "mak, pasal tengah hari tadi, jue lepaskan pada mak saja. kalau ye kate mak, iya lah, kalau tak, tidak lah..." hanya itu jawapan jue pada emaknya. emak jue hanya tersenyum....

*             *              *              *             *

seminggu berlalu,.... "jue, pakai ni, puas mak cari dengan along kau tahu tak.." jue hanya tersenyum dan menyambut baju pemberian emak nya. hari itu, jue akan melansungkan pertunangan nya.. memang jue belum melupakan zie, namun, bagi jue, mungkin ini adalah masa nya untuk jue meneruskan hidupnya tanpa sebarang ingatan tentang zie.

petang itu majlis berjalan seperti biasa. tarikh perkahwinan jue juga telah di tetapkan. jue akan berkahwin tahun hadapan. walaupun hati jue mendesak untuk mencari zie tiba-tiba, jue mendegilkan diri. jue tahu, dia perlu lupakan zie. jue akan belajar mencintai bakal suami nya. jue belum pernah melihat bakal suaminya. kata emak orangnya bermuka jawa. jue hanya tersenyum. cukup lah dia tahu lelaki itu seorang yang baik, dan akan mencintainya seadanya kerana ALLAH, kerana, jue juga telah belajar mencintai lelaki itu kerana ALLAH..

        *               *              *               *              *

setahun berlalu, jue kini sudah hampir menjadi isteri orang. walaupun telah di beri gambar bakal suaminya, jue memilih untuk melihat wajah suaminya pada majlis batal air sembahyang. mereka belum pernah berjumpa, hanya kenal melalui gambar. jue meredhainya.  sesungguhnya itu lah yang terbaik.
selesai majlis akad nikah, tiba-tiba jue teringatkan zie... menitis air mata jue.. "selamat tinggal kenangan terindah. ya ALLAH, sesungguhnya ini yang telah kau takdir kan, aku meredhainya keranamu ya ALLAH.." bisik hati jue...

selesai akad nikah, tiba lah masanya untuk acara batal air sembahyang. jue yang hanya tunduk sepanjang masa menaik kan kepalanya. tangan suaminya yang di sambut da cium lembut. dagu jue di pegang lembut da di dongakkan wajahnya. dahi jue di kucuk manis. jue membukakan mata yang di pejam. air mata jue tiba-tiba mengalir deras... 

 *             *             *              *              *

"abah.... " jerit anak jue keriangan memanggil suami jue... zie hanya mampu tersenyum, mendakap anaknya...
jue yang berada di sisi hanya tersenyum lembut...
ya, pada hari itu, jue telah di nikahkan dengan seorang lelaki yang bernama azizie samsudin. lelaki yang pernah jue lihat dalam kaca TV, kerana terlibat dalam kemalangan, dan juga lelaki yang pernah mengisi kekosongan hati jue yang tak pernah jue buang. mungkin kerana itu lah hati jue tak pernah melupakan zie...
biarpun zie kini tak mampu berkata-kata manis pada jue, jue menrima zie seadanya, sesungguhnya jue mencintai zie krana ALLAH yang maha esa...

No comments:

iklan nuffnage

becinta